Sabtu, 15 Ogos 2015

 TERENGGANU


ASAL USUL NAMA TERENGGANU

Negeri terengganu pada asalnya terletak di Kuala Sungai Terengganu. Sultan Terengganu ke-9 iaitu Sultan Umar menyatakan asal nama terengganu daripada sebutan taring-anu . 

PEMBENTUKAN KERAJAAN TERENGGANU

Tun Zainal Abidin Paduka Maharaja daripada keluarga Bendahara Pahang telah dilantik menjadi raja Terengganu. Baginda memakai gelaran Sultan Zainal Abidin I. Pelantikan baginda dilakukan oleh Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah, iaitu sultan Johor ketika itu kerana mempunyai hubungan persaudaraan

KEISTIMEWAAN DAN KEUNIKAN KERAJAAN TERENGGANU

Zaman kegemilangan kerajaan Terengganu ialah semasa pemerintahan Sultan Mansor Shah I, iaitu Sultan Terengganu kedua. Pada masa tersebut, Terengganu telah muncul sebagai salah sebuah pelabuhan pedalaman yang terepenting di kepulauan melayu.Sultan Mansor Shah I telah melibatkan diri dalam perdagangan dengan melantik wakil-wakilnya untuk menjaga urusan perdagangan.Pelbagai barangan perdagangan seperti lada hitam, bijih timah, dan emas diperdagangkan, Hasil keluaran Terengganu berjumlah lebih kurang 30 000 dolar spanyol. Terengganu menjalin hubungan persahabatan dengan siam. Pada tahun 1765 siam telah meminta bantuan Terengganu untuk menyerang Raja Ligor dan telah dipersetujui oleh Raja Mansor Shah I. Baginda juga telah menghantar bunga emas ke siam sebagai tanda persahabatan sahaja, Walau bagaimanapun, kerajaan siam menganggap Terengganu mengakui ketuanan siam ke atas Terengganu. Terengganu adalah antara negeri terawal di tanah melayu yang menerima pengaruh islam. Bukti pengaruh islam tersebut ialah penemuan artifak pada abad ke-13, iaitu sebuah tembaga purba yang bertulisan ayat Al-Quran (surah al-Kahfi dan al-Taubat) bertarikh 652 Hijrah bersamaan 1254 Masihi. Seterusnya adalah Prasasti Terengganu yang bertarikh 702 Hijrah atau 1303 Masihi yang menyebut tentang sepuluh darma atau undan-undang khususnya tentang hukum jenayah islam. Sultan Omar merupakan sultan Terengganu yang berpegang kuat pada ajaran islam.

1 ulasan: